A tankönyvpiac államosításával kapcsolatos mizéria az utóbbi évek sokadik kormányzati dilletantizmusa ami az oktatás szereplőit sújtja, diákokat, tanárokat és szülőket is beleértve. Már megszámlálni is nehéz azokat problémákat amiket az unortodox vezetés generált, legyen az olyan amit a sajtó is felkapott, vagy olyan ami csak a hétköznapokban, az iskolán belül keserítette meg diákok, tanárok életét.
A lovat most is fordítva ültük meg. A terv szerint most nem történik más, mint a szétdarabolt tankönyvpiac egységesítése, aminek az eredménye az lesz, hogy egyformán magas minőségű és olcsó tankönyvekből tanulhatnak a diákok. Ez persze önmagában is hülyeség, mert a magas minőséget és az alacsony árat éppen a sok kiadós felállás biztosítaná, hiszen a versenyhelyzetben a kiadók egymással vetélkednek, hogy ki tud olcsóbban, minél jobb tankönyveket, minél nagyobb számban eladni. Ezt piacgazdaságnak hívják, és bárki bármit mond, tőlünk szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban egész jól bevált.
Azonban ez csak az érem egyik oldala. A másik probléma, hogy amíg itthon a papír alapú tankönyveket igyekszünk megújítani (kifogásolható minőségében), addig a fejlettebb országokban már a tankönyveket is lecserélik lassan az oktatás azon részein, ahol ez lehetséges.
Az egyik előadás
Szinte napra pontosan két évvel ezelőtt rendezett az Apple egy oktatási rendezvényt érdeklődő tanároknak, szakmabelieknek Budapesten, ahol felvázolták az új lehetőségeket. A rendezvény helyszíne a Sofitel Budapest Chain Bridge Hotel volt, érkezéskor mindenki kapott egy Ipad 2-t arra a napra, amire több tucat oktatási programot telepítettek. Ahogy az előadásokból kiderült ez egy világ körüli előadássorozat egyik állomása volt, aminek az előadói ennek megfelelően a világ minden pontjáról érkeztek. Az előadásokban az volt a közös, hogy már működő vagy tervezett megoldásokról beszéltek, amiben az Ipad például központi szerepet kap. Akkor ez ott magyar szemmel nézve egy futurisztikus lázálomnak tűnt, de nyugaton már a mindennapok része volt sok helyen. Manapság a táblagépek elérhető árúvá váltak, a multimédiás, digitális tananyagok létrehozásának lehetősége pedig leegyszerűsödött. Mi pedig ebben a helyzetben a bejáratott tankönyveink helyett elkezdünk újakat írni, amik talán évek múlva újra elérik a használhatóságnak azt a szintjét, ami már most is megvolt.
Lehet, hogy ha az államosításba számolatlanul öntött pénzt az előremutató, innovatív, digitális oktatási formák támogatására fordította volna az állam, akkor mindenki jobban járt volna. Támogathatták volna a meglévő tankönyvek digitális átalakítását, kísérletezhettek volna a táblagépek bevezetésével bizonyos helyeken a tankönyvek helyett, hisz kétségkívül ez lesz a jövő.
Hasonló megoldás sajnos fel sem merült, pedig rengeteg pozitív példa van a világban arra, hogy lehet a 21. századi technikai eszközökkel hatékony oktatást szervezni. Eközben hazánk a 20. századból inkább a 19. század irányába mozdul. Valakik ezzel az új helyzettel megint nagyon jól járnak, de sajnos ismét nem a diákok.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bölcsbagoly 2014.04.20. 10:06:32
1. a tankönyvek nem a hűlyegyerekek sem a zsenik számára készülnek, hanem az átlagos mezei tanulók számára. A tanár és a tanuló (+szülő) feladata, hogy a tanuló tudásszintjére igazítsa.
2. Reál tantárgyak tankönyveinél a közérthetőség a fő szempont, míg a humán tantárgyaknál (főleg irodalomnál és történelemnél) nem lehet elvárni, hogy a mai oktatási kormányzat a ballib irodalmárok kedveltjeit preferálja s hanyagolja a sajátjait, vagy ballib szemüvegen keresztül át tárgyalja a történelmi eseményeket. Persze, lehet kompromisszumokat is kötni, de sohasem aminőség rovására.
Pipas 2014.04.20. 10:17:27
Állami oktatási rendszerben az állam biztosítja a tankönyveket. Mi ebben az unortodox?
"Ez persze önmagában is hülyeség, mert a magas minőséget és az alacsony árat éppen a sok kiadós felállás biztosítaná"
A dolgok nagy tételben olcsóbbak mint kis tételben. Ebben semmi "hülyeség" nincs. Igaz, más dolgok is közrejátszhatnak, más dolgokat is figyelembe kell venni, a verseny jó, szeretjük, de az, hogy a "nagy tételben olcsóbb" az nem "hülyeség". Nyilván.
"Ezt piacgazdaságnak hívják, és bárki bármit mond, tőlünk szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban egész jól bevált."
Persze, nyilván. Viszont vannak dolgok, amikben a "piacgazdaság" korlátozva van. Minden államban van ilyen.
"a fejlettebb országokban már a tankönyveket is lecserélik lassan az oktatás azon részein, ahol ez lehetséges"
Jól mondod, a "fejlettebb" országokban. A hidegebb országokban meg többet fűtenek, a melegebb országokban meg kevesebbet. Nálunk azért nem elektronikus könyvekből tanulnak a kisiskolások mert még nem vagyunk olyen fejlettek.
"a multimédiás, digitális tananyagok létrehozásának lehetősége pedig leegyszerűsödött"
Az állami tankönyvkiadás előtt is papírból voltak az olvasókönyvek és utáni is azokból készültek. A kérdés szempontjából az apple, a multimédiás tananyagok és a táblagépek kérdése irreleváns.
"Lehet, hogy ha az államosításba számolatlanul öntött pénzt az előremutató, innovatív, digitális oktatási formák támogatására fordította volna az állam, akkor mindenki jobban járt volna."
Miért lenne számolatlan? Viszont ha már itt tartunk, akkor a "digitális oktatási formákat" az állam évtizedek óta támogatja, arra építeni azonban, hogy ezekkel ma ki lehetne váltani a papír alapú könyveket meglehetősen "unortodox" lenne. Még a "nálunk fejlettebb országok" sem tartanak ott.
"a táblagépek bevezetésével bizonyos helyeken a tankönyvek helyett, hisz kétségkívül ez lesz a jövő"
Az biztos, hogy nem a "táblagépek" a jövő. A táblagépek a jelen, senki sem tudja, hogy mi a jövő, de biztos, hogy különbözni fognak a jelentől. Ha már a könyveket akarod kiváltani digitális eszközökkel, akkor nyilván az ebook olvasók sokkal alkalmasabbak a feladatra.
"Hasonló megoldás sajnos fel sem merült"
A magyar kormány évtizedek óta támogatja az elektronikus oktatást. Ott ahol lehet már évtizedek óta használják is, de persze senki sem gondolja, hogy az összes tankönyvet, főképpen az általános iskolás tankönyveket ki lehetne hajítani és vehetnénk mindenkinek "táblagépet". Ez fel sem merült, mert nonszensz.
"Eközben hazánk a 20. századból inkább a 19. század irányába mozdul."
Miért mozdult volna? Egységesítették a papír alapú tankönyveket. Voltak fennakadások, de azok mindig vannak, majdcsak túlleszünk rajta. Papír alapú tankönyvek voltak, most is azok lesznek, az állam fizet ergo az állam nagyobb beleszólást akar a pénz elköltésébe mint mondjuk az SzDSz szerint. Miért 19. század ez?
"Valakik ezzel az új helyzettel megint nagyon jól járnak, de sajnos ismét nem a diákok."
Modoros közhely, nyilván valakik jól jártak, valaki mindig rosszul jár. Valakik meg rosszul, nyilván azok, akik eddig a tankönybiznicből éltek és ezután nem fognak. Ezek a "rosszul járók" valamikor megkapták a megbízásokat, úgyhogy valamikor jól jártak, csak akkor nem harsogta tele a sajtó az üggyel a világot. Az a "jól jártak" tetszett, ez most nem tetszik neked.
Amúgy ha azt állítod, hogy a diákok nem jártak jól, akkor azt illik bizonyítani. Fontos és súlyos állítás, fontos és súlyos állítás. Szóval miért is jártak rosszul a diákok?
bölcsbagoly 2014.04.20. 11:05:39
KovácsSanyi 2014.04.20. 11:17:05
www.youtube.com/watch?v=rCA_ahDZXG0
Illik ismerni a hazai fejlesztéseket is, különösen akkor ha ma a világ előtt járnak.
Petíciók a témában:
www.peticiok.com/tiltakozas_a_kormany_tankonyvlistaja_ellen
www.peticiok.com/peticio_az_also_tagozatos_tankonyvekert
www.peticiok.com/nyilt_level_balog_zoltan_miniszterhez_a_tankonyvrendeles_ugyeben
Le Orme 2014.04.20. 11:29:39
GöTi 2014.04.20. 12:37:57
No ez nálunk egészen pofátlanul eltorzult tankönyvbizniszeléssé vált.
Éveken át vetítettek az illetékes elvtársak a több generáció által használható tankönyvekről. Két fiam között 4 év van, ugyanabba az általánosba jártak, egyetlen könyvük sem volt örökölhető. Közben jött egy-egy újabb kiadó, és "meggyőzte" az iskola vezetését a váltásról. Nem jobb könyvek következtek a váltás után!
Számlát kell adnia minden kereskedőnek a termékéről. Több iskolás, sok éves tapasztalatom, hogy a tankönyveket alapból feketén forgalmazták! Ilyen-olyan támogatásokra jogosultak többször is felvették a könyvcsomag árát, mert számla helyett kaptak egy-egy igazolást az iskolától...
Biológia érettségi feladatsorban olyan példa szerepelt, amelyik egyértelműen előnyben részesítette az egyik tankönyvkiadó termékének használóit.
Az egységesítést csak helyeselni lehet.
A munkaerő mobilitását is jelentősen korlátozta a sokféle tankönyvcsomag, az egyéni (sokszor egyénieskedő) tantervek. Egy munkavállaló országon belüli elköltözését jelentősen akadályozza, hogy gyermekei nem csupán másik iskolába, közösségbe csöppennek, hanem jó eséllyel új tankönyveket kell beszerezniük év közben, más ütemben folyt az oktatás, sok tárgyból jelentős elmaradásuk lehet, más szemlélettel tanultak dolgokat.
Az egységes tankönyvek minősége egy másik kérdés.
Nyunyócska 2014.04.20. 12:54:15
Ha mondjuk fizikai szimulációs kísérletet akarsz bemutatni, aminek megvalósítására szintén nincs lehetőség a gyengén felszerelt szertári készletből vagy lehetetlen lenne, esetleg speciális csoportmunkát akarsz, mert a színvonalas portfóliódhoz ilyeneket is csatolni kell(ene). Így jártál...
Digitális táblák, Geogebra program alkalmazására igény lenne és a tanár (köztük én is) is fogékony rá, megvalósíthatatlan. Informatika oktatás? Ilyen feltétekkel? Ilyen tárgyi eszköztárral? Csak taníts Word-öt? Az ország második legnagyobb városában. Szégyen. :S
Az új tankönyveket nem kértük. Jelen pillanatban egy osztályban 3 féle tankönyv van. Amikor mondom, hogy oldjuk meg a 115. oldalon a 3. feladatot, akkor harmad osztály megtalálja, harmad osztály nem a 115. oldalon, hanem a 121. oldalon, a harmadik harmadnak nem is szerepel az a feladat a tankönyvében. A tanárok nem kapnak ingyen példányt, vegyék meg a felemelt fizetésükből. Nyilván.
Mindenhol azt hallom, hogy a teremben a tanár határozza meg mit tanít, nem a tankönyv. Ja... amíg nem jönnek majd a szakfelügyelők, akik a tankönyvet (és az aktuális irányelveket) fogják számon kérni. Ennyit a tanár önálló gondolatairól. Vagy megint megy a színlelés, azon az egy-két órán a raszputyini kirakat-óra, aztán az év többi óráján tényleg a saját gondolatok. Szép új (???) világ?
Miért nem lehet vállalni a kísérleti tankönyvek szerzőgárdáját? Szakmai munkaközösség van megjelölve szerzőként. Vajon miért? A Mozaikot most vágták haza, magyar cégként pedig elég jelentős eredményeket ért el. Mehet a kukába, nem NER-kompatibilis. :(
Éhes_ló 2014.04.20. 15:08:44
Mi magyarok pedig örömmel olvassuk az ajvékolástokat.
Zene füleinknek.
Húzzatok bele, amint böszme is tanácsolta nektek!